Werkgeluk bij SABIC

10 mei 2021

3-Jarig programma ‘werkgeluk’ bij SABIC

Vraag van Sabic Technical aan ODS:
Stel een programma met een looptijd van 3 jaar samen om het Werkgeluk van onze medewerkers te vergroten waarbij de managers en vooral de Vitality Ambassadeurs actief betrokken worden bij de samenstelling. I.v.m. corona, hebben online trainingen de voorkeur.

Oplossing van ODS:
Wij zijn gestart met stap 1 van onze aanpak namelijk een Lean & Mean Inventarisatie. Alle relevante documenten zijn bestudeerd. Vervolgens zijn er interactieve interviewsessies geweest met de managers en de Vitality Ambassadeurs om te achterhalen welke werkdruk en welk werkgeluk medewerkers actueel in de praktijk ervaren. Om de bewustwording van de stressbronnen, -signalen en de energiebronnen te vergroten hebben deze medewerkers een interactieve workshop van Werkdruk naar Werkgeluk gevolgd. Waarbij iedere deelnemer op het einde concrete acties voor zichzelf heeft geformuleerd.
Vervolgens hebben we een rapportage met aanbevelingen aangeleverd op het gebied van o.a. missie/visie, competenties/kennis/vaardigheden, verbinding & communicatie, werkafspraken en kantoorinrichting. Deze rapportage is besproken met de Vitality Ambassadeurs. Waarna concrete acties zijn gedefinieerd die deels door SABIC zelf en deels door ODS worden opgepakt.
ODS heeft op het gebied van de ontwikkeling van competentie/kennis/vaardigheden binnen de Vitaliteitspijlers Mindset en Ontspanning een gevarieerd pallet van webinars samengesteld waaruit medewerkers kunnen kiezen (stap 2 van onze aanpak). Voorbeelden zijn: Groeimindset op de werkvloer, Persoonlijk en vitaal leiderschap, van Werkdruk naar Werkgeluk én Ontspanning & Balans workshops op het gebied van Mindfulness, Ademcoaching en Stress-less.

Resultaten:
Enthousiaste Vitality Ambassadeurs die door hun intensieve betrokkenheid bij de samenstelling van het pakket volledig achter het programma staan. Managers die oog hebben voor het thema Werkgeluk en wat hiervoor nodig is. Vanuit de organisatie structurele aandacht voor Werkgeluk doordat medewerkers zich in ieder geval 3 jaar op dit gebied verder kunnen ontwikkelen.

Het programma loopt op dit moment. We ontvangen enthousiaste reacties van de deelnemers aan de workshops, ze kunnen het geleerde meteen toepassen in de praktijk waardoor ze minder Werkdruk en meer Werkgeluk ervaren.

Citaten uit de evaluatieformulieren:

“ODS heeft een prima project uitgerold: men heeft kennis van zaken, er is 1 contactpersoon, er zijn korte lijntjes. Het belangrijkste: onze bezetting is ermee aan de slag gegaan en is enthousiast!.”

Peter van den Heuvel
SABIC Technical, MT-lid

“Medewerkers krijgen op een interactieve manier inzicht in hun energiegevers, hun betrokkenheid en hun invloed. Mooi om te zien hoe medewerkers op het einde van de workshop zelf weten hoe zij hun werkplezier en werkenergie kunnen vergroten.”

Ilse Lucassen
Loopbaancoach